Harrastukseni

Hei!

Takomorunnerssin toukokuun kirjoitushaasteena oli kirjoittaa, mitä harrastaa juoksun lisäksi ja mitä haluaisi vielä kokeilla.

Olen opiskelujeni ja työni puolesta saanut opiskella, kokeilla ja ohjata vuosien varella monia eri liikuntamuotoja, mutta joitakin lajeja haluaisin vielä myös kokeilla. Toisia juttuja on tullut kokeiltua kerta tai pari ja osasta on tullut pidempiaikainen harrastus. Sytyn aika hitaasti uusille jutuille, mutta kun innostus syttyy, niin se on menoa silloin!


Juokseminen on ykkösjuttuni tällä hetkellä. Nuorempana tuli juostua kilpaa, mutta juokseminen jäi opiskelujen ja perheen myötä taka-alalle useammaksi vuodeksi. Löysin juoksun uudelleen muutama vuosi sitten. Nyt takana on 8 maratonia ja 7 puolikasta. Juoksun suhteen minulla on vielä monia haaveita. Yhden haaveen toteutin tänä keväänä, kun osallistuin Vauhtisammakon juoksukouluun. Sain uusia vinkkejä omaan harjoitteluun ja oli mukavaa juosta myös vaihteeksi porukassa. Haluaisin kokeilla polkujuoksua ja osallistua polkujuoksukisaan. Haaveilen myös ultramatkoista, mutta niiden aika tulee vasta muutaman vuoden päästä. Ensin täytyy luoda hyvä kuntopohja maratoneilta. Tälle kesälle on suunnitteilla vielä 2-3 maratonia ja muutama lyhyempi juoksu. Olen jo ilmoittautunut Paavo Nurmi Maratonille ja HCM:lle.

Mutta mitäs muuta harrastan?

Lapsena viihdyin ja melkein asuin urheilukentällä ja monia eri yleisurheilulajeja tuli kokeiltua, jopa kilpakävelyä. Myös hiihto kuului ohjelmaan nuorena ja kuuluin piirin valmennusryhmäänkin useampana vuonna. Harrastin myös voimistelua, mutta se jäi ensimmäisenä pois ohjelmasta, sillä se oli liian hidastempoista minulle. Lapsuus- ja nuoruusvuosina tuli luotua hyvä pohja ja liikunnallinen elämäntapa, jota olen myös omille lapsilleni siirtänyt.


Olen aina ollut aktiivinen arkiliikkuja ja työmatkoja olen pyöräillyt välillä enenmmän ja välillä vähemmän työmatkojen ollessa 2-12 kilometrin välillä. Tänä kesänä olisi tavoitteena taas pyöräillä pari kertaa viikossa työmatkat. Saas nähdä onnistunko siinä? Työni puolesta olen saanut ohjata ja järjestää erilaisia ryhmäliikuntatunteja. Olen päässyt mm. melomaan, kiipeilemään, keilaamaan ja joogaamaan. Matkoilla tutustun ympäristöön ja nähtävyyksiin yleensä kävellen tai juosten. Se on mielestäni paras tapa tutustua uuteen ympäristöön ja silloin löytää myös uusia mielenkiintoisia kohteita, joita ei muuten välttämättä löytäisi.


Talvella hiihdän lumitilanten mukaan ja hiihtolomilla olemme käyneet laskettelemassa pääsääntöisesti Levillä. Olen myös kokeillut lumilautailua, mutta se ei ollut minun juttuni. Pari vuotta sitten kokeilin lapseni kehoituksesta golfia ja jäin kaikkien yllätykseksi siihen koukkuun. Moni sanoi, että golf on minulle liian hidas laji, mutta eipäs ollutkaan. Golf on hyvä palauttavaharjoitus pitkien ja reippaiden juoksulenkkien jälkeen. Rauhallinen kävely pehmeällä alustalla tekee jaloille hyvää. Golf vaatii myös keskittymistä, joten työasioita ei pahemmin mieti kentällä.


En ole koskaan ollut mikään ryhmäliikkuja, enkä ole kuntosaleistakaan pitänyt, mutta vähitellen olen löytänyt itseni sekä kuntosalilta että  ryhmäliikuntatunneilta. Salilla tulee käytyä 1-3 kertaa viikossa riippuen harjoitusjaksosta ja ryhmäliikuntatunneilla 1-3 kertaa viikossa. Niin se mieli muuttuu!

Mitä liikuntalajeja haluisin kokeilla?

Minulla ei ole kovin montaa lajia, mitä haluaisin kokeilla, mutta kesällä haluaisin kokeilla suppausta ja uudelleen melontaa. Uinnin tekniikkakurssi ei olisi myöskään pahitteeksi. Haluaisin mennä myös tanssikurssille. Opiskeluaikana tuli käytyä tanssit läpi, mutta taidot ovat vuosien saatossa ruostuneet. Syksylle olen suunnitellut polkujuoksun kokeilua. Olen myös haaveillut kokeilevani retkiluistelua. Saas nähdä toteutuvatko haaveeni ja suunnitelmani.

Mitä liikuntalajeja sinä harrastat? Entä mitä lajeja haluaisit kokeilla?

-pia-          

Kommentit

Suositut tekstit