Syksyn suunnitelmia

Syysterveiset Hämeestä!

Minulla oli ajatuksissa juosta syksyn aikana vielä maraton tai puolikas, mutta nyt on selvää, ettei näin tule käymään. Sekä työ että opiskelu pitävät minut sen verran kiireisinä, että päätin keskittyä nauttimaan syksyisessä luonnossa liikkumisesta.

Tänä syksynä upea sää on suosinut meitä juoksijoita ja muitakin ulkoilijoita. Ainakin minulle kaunis, aurinkoinen ja melko lämminkin syksy on antanut uutta virtaa niin harjoitteluun kuin normaaliin arkeen. Olen syksyn aikana innostunut uudelleen aamulenkeistä ja olenkin juossut vähintään kaksi aamulenkkiä viikossa. Lenkin jälkeen olen nauttinut aamupalan kaikessa rauhassa ja sen jälkeen olen lähtenyt virkeänä ja energisenä töihin. Joskus taas olen suunnannut kulkuni venyttelyjumpan kautta töihin.  Olen myös pidentänyt pitkiä lenkkejäni tänä syksynä. Aiempina vuosina pitkät lenkkini olivat 60-90 minuuttia, nyt juoksen 90-180 minuuttia. Jos joku olisi minulle sanonut vuosi sitten, että juoksen sunnuntailenkkinä puolikkaita viikottain, olisin nauranut hänelle! Juokseminen on tuntunut tänä syksynä yllättävän helpolta ja kevyeltä. Johtuukohan se syksyn väriloistosta & auringosta vai olenko harjoitellut oikein kehoa kuunnellen? Vai onko elämässä palaset vain loksahtaneet paikoilleen?


Viikkojen 39, 40  ja 41 liikunnat

Viikojen 39-41 liikunnat ovat olleet aikalailla saman tyyppiset kuin aiemmatkin viikot. Juoksemisen, lihaskunnon ja venyttelyn lisäksi viikkoihin on kuulunut paljon hyötyliikuntaa puutarhatöiden merkeissä. Olen haravoinut, kääntänyt maata ja siirrellyt perennoja paikasta toiseen. Eli paljon on tullut kyykkyjä, kiertoja ja kurkotuksia pihahommien lomassa. Olen myös tehnyt muutaman kerran viikossa reippaan iltalenkin kävellen, mikä onkin tuonut mukavaa vaihtelua harjoitteluuni. Viikkoihin on kuulunut jo meilkein perinteeksi muodostuneita 10 kilsan aamulenkkejä rauhalliseen tahtiin.  Lihaskuntoharjoittelua on ollut 1-3 kertaa viikossa ja ennen harjoitusta olen juossut 5 kilsan  kevyen lenkin (keskivauhti 6.12/ km). Lihaskuntoharjoittelut olen toteuttanut kuntopiirinä. Jokaisella viikolla olen juossut myös yhden reippaan kympin (keskivauhti n. 4,50-5.50/ km), koska haaveena oli juosta vielä se puolikas tai kokonainen!
Viikkojen pitkät lenkit olivat 22 km, 25 km ja 21 km.  Keskivauhti pitkillä lenkeillä oli noin 6,00-6,13/ km. Viikolla 40 kuulakas ja suht lämmin sää sai minut juoksemaan 25 kilsaa ja olin todella yllättynyt, miten kevyesti ja helposti juoksu sujui. Pitkät lenkit olen juossut purtsia, hiekkatietä, asfalttia ja polkuja pitkin eli hyvin vaihtelevassa maastossa. Alukumatkat juoksin mäkisessä maastossa ja viimeiset kilsat juoksin alamäkeen rullaten. Lenkit ovat vieneet minut Pirkkalasta Tampereen, Nokian ja Lempäälän puolelle. Viikkoihin on mahtunut myös 1-2 lepopäivää, jolloin olen tehnyt palauttavia harjoituksia tai maannut sohvalla ja katsonut leffoja :)
Viikolla 39 juoksua tuli yhteensä 62 kilsaa, viikolla 40 tjuoksua tuli 60 kilsaa ja viikolla 41 oli kevyt viikko, joten juoksua tuli "vain" 46 kilsaa. Olen ollut tyytyväinen kesän kisoihini jsekä kesän että syksyn harjoitteluuni. Tästä on hyvä jatkaa kohti ensi vuoden kisoja :)

Viikon perinteinen pitkis 21 km

Ylimenokausi

Eilen alkoi syyslomani ja yleensä se tarkoittaa ylimenokauden alkamista. Omalla kohdallani ylimenokausi kestää noin 1-2 kuukautta ja harjoittelukauden aloitan taas marras-joulukuusa. Harjoituskauden aloitus riippuu siitä, mihin maratonille tai puolikkaalle asetan tavoitteeni.
Tulevien viikkojen aikana liikun fiiliksen mukaan ja huollan kehoani. Juoksen muutamia lenkkejä, teen pitkiä kävelylenkkejä, käyn salilla tai ryhmäliikuntatunneilla sekä venyttelen. Aikalailla teen samoja juttuja kuin harjoittelukaudella, mutta kevyemmin ja tosiaan fiiliksen mukaan.  En ota aikaa, enkä välttämättä mittaa matkaa. Syksyn rutiineihin kuuluu myös jalkojenhoidossa käynti. Hoidatan jalkani aina keväällä ennen kisakautta ja syksyllä kisakauden jälkeen. Minulle nämä rutiinit ovat riittäneet, koska jaloissani ei ole ongelmia. Hieron ja rentoutan myös jalkapohjiani säännöllisesti golfpalolla.
Ylimenokauden aikana vedän yhteen kuluneen kauden harjoitteluni ja kisat sekä suunnittelen itselleni uuden harjoitusohjelman. Nyt siis alkaa ensi vuoden puolikkaiden ja maratonien etsiminen. Pientä ajatusta minulla jo onkin ensi vuoden juoksuista. 

Mukavia juoksukelejä!




Kommentit

Suositut tekstit